Získali jsme zlato v POPAI AWARDS PARIS

Prestižní evropská soutěž POPAI Awards Paris zná své vítěze. Vítězné projekty, které vybrala odborná porota, byly vyhlášeny 15. září v Paříži.

Svět in-store komunikace za oceánem – Část 1. soutěž OMA a veletrh Global Shop

Reportáž z naší návštěvy nejen veletrhu a konference Globalshop v Las Vegas: Zkušenosti z mezinárodního veletrhu a konference GLOBAL SHOP, USA 2014

Český a evropský svět in-store komunikace má své limity dané regionem i mentalitou. Uvažuje ve vlastním myšlenkovém rámci, a i když je logicky nutné tento přístup přijímat a pracovat s ním, trendy nastolené za oceánem či případně v jiných krajích světa mají v globalizovaném světě nadnárodních korporací výrazný potenciál se u nás dříve či později prosadit také. I proto jsou vhled a rozšíření obzorů, které poskytuje jedna z celosvětově největších konferencí v daném marketingovém segmentu, velmi důležité. Vydali jsme se tedy na mezinárodní veletrh a konferenci GlobalShop a prošli bezpočet reálných obchodů, abychom monitorovali situaci v kolébce in-store komunikace a poučili se z ní.

Článek jsme rozdělili na tři díly. Dnes vám v prvním z nich představíme veletrh a porovnáme jej s podobnou akcí – EuroShopem Düsseldorf. Zamyslíme se v kontextu Complex In-store Solution a také o úrovni mezinárodní soutěže Outstanding Merchandising Achievement (OMA).

Komplexní přístup, který funguje

Jedete-li na zkušenou do Las Vegas, hlavou se vám honí představy o tom, čím vás konference nebo veletrh globálního charakteru překvapí. Jestli i jinde ve světě realizátoři uvažují v širším kontextu a aplikují podobné přístupy, jako je Complex In-store Solution (CIS). Zda vycházejí z teoreticko-praktického základu a zda uvažují o místech prodeje jako o lokalitách, kde by se měl zákazník cítit dobře, mít radost, že nakupuje a užívá si. Jinými slovy – běhají vám hlavou termíny jako shoppercentrismus a uvědomělý nebo udržitelný přístup k prodejům i zákazníkům. Odpovědi jsme našli a nabízíme je níže.

Samotný veletrh působil skvěle, a to stabilnější a usedlejší atmosférou než například EuroShop Düsseldorf. Nenarazili jsme tam sice na mnoho opravdových unikátů a prototypů in-store komunikace, prostor místo toho zaujímaly pokročilé, dotažené a evidentně funkční a využívané aplikace. Čišela z nich profesionální samozřejmost a díky tomu i důvěryhodnost jejich vystavovatelů i jejich snaha po uvědomělém a řízeném pokroku.

Vysoký standard stánků podtrhoval aktuální trend – posedlost multisenzorickou komunikací. Ta se výrazně odrážela i v pojetí samotných veletržních expozic, například podlah (často jsme měli pocit, že šlapeme po trávníku nebo měkké hlíně), nebo provoněných a ozvučených expozicích. A ještě jeden výrazný prvek stál za povšimnutí – skromná účast Asiatů a nízká kvalita jejich výstavních stánků bez inovací a energie. Potvrdila se tak skutečnost patrná již z EuroShopu, kde šlo o asijský „kobercový nálet“ neinovativnosti a nudy.

USA vs. Evropa – 2:0 na body

Součástí veletržní expozice byla také soutěž amerických firem s názvem Outstanding Merchandising Achievement. I její úroveň byla špičková. Kvalitní, promyšlené a do posledních detailů dotažené realizace se počítaly na stovky. V hlavních rolích byly stojany, displaye, shop-in-shopy a další. Jednalo se většinou o jednoduché a originální P.O.P. koncepty z mnoha produktových kategorií, převažovala kartonová a dočasná P.O.P. média v úžasném designu a provedení.

V českém kontextu netradiční byla i značná velikost některých přihlášených projektů, přímo odvislá od velkých ploch a prostorů, které poskytují americké maloobchodní prodejny. K vidění byly i fantastické kombinace tradičních materiálů s originálními nápady jejich využití a zpracování. Na soutěži byla znát jasná kreativní převaha severoamerických firem, a to i ve srovnání s Evropou.

Nejzajímavější na tom všem však byla věc, která by teoreticky měla být (ale velmi málo je) běžnou součástí jakékoli in-store komunikace. Téměř samozřejmá souhra packagingu (podtrženého výborným obalovým designem) se soutěžními P.O.P. médii. Eliminován byl díky tomu častý problém, který je rozpoznatelný v českém kontextu, kdy nápaditá realizace zastíní produkt, jež má prodávat. Soutěžní P.O.P. média ale strhávala pozornost tak akorát a přirozeně dávala vynikat propagovaným produktům v harmonických synergiích. Často byla jen jednoduchým, nápaditým a „atmosférickým“ doplňkem vystaveného sortimentu, kterému doplňovala image a z dálky k němu přitahovala pozornost.

Drtivé většině exponátů tedy nebylo po stránce celkového pojetí co vytknout. Od skvělé visibility přes systematický a svědomitý přístup ke značce a evidentní dodržování Frazierova pravidla (které říká, že zákazník musí komunikaci pochopit do tří vteřin, vidět ji musí ze čtyř směrů a komunikace k zákazníkovi by měla mít maximálně pět slov) až po jednoznačné začlenění stojanů do celkového kontextu komunikace a positioningu značky. P.O.P. za oceánem evidentně vznikají na hluboce zakořeněných shoppercentrických principech a dlouhodobých zkušenostech tamních dodavatelů. USA tedy nejsou nadarmo nazývány kolébkou in-store komunikace.

Další část našeho vyprávění o zkušenostech s in-store komunikací představíme ve druhém dílu naší trilogie. Bude plný praktických rad a tipů přímo z konference GlobalShop.

Daniel Jesenský
DAGO, s.r.o.

Reagujte na: daniel.jesensky@dago.cz

Fotogalerie

Pin It on Pinterest

Share This