Radegast láká na hořkost i světelné a zvukové efekty. Nová aktivace zasáhne lidské smysly
Již od ledna se mohou zákazníci ve vybraných hypermarketech Albert setkat s novými aktivacemi piva Radegast, které zhotovila agentura Dago ve spolupráci se společností Plzeňský Prazdroj. Pro výrobu setu POS materiálů bylo využito hned několik inovativních prvků tak,...
Hrdinové Marvelu vyzývají k soutěži v in-store kampani Coca-Cola
Spolupráce dvou ikonických značek, jakými jsou Coca-Cola a Marvel, si žádá něco výjimečného. Komunikační agentura Dago tak k právě probíhající soutěži o zájezd do Marvel Avengers Campusu v Disneylandu Paris připravila pro Coca-Colu hned několik vystavení pro český a slovenský trh.
Ikonické brambůrky Pringles v nových regálech jen tak nepřehlédnete
Značka Pringles se pouští do ještě výraznější vizibility. Jako první ji zaznamenají návštěvníci Global Free Shopu v Potůčkách a Brandově, kde má oblíbená značka Pringles nová permanentní prémiová vystavení.
Vánoční sumář: Jak si Dago poradilo se sezónními POS?
Předvánoční nákupní horečka láká spotřebitele k návštěvě kamenných prodejen, ve kterých nakupují dárky pro své nejbližší. Jak ale zazářit na zahlcených prodejních plochách?
Bez Zlatého Bažanta by Vánoce nestály za to! In-store aktivace na slovenském trhu
Kdyby šlo všechno snadno, Vánoce by nestály za to – to bylo motto sezonní kampaně ležáku Zlatý Bažant, se kterým oslovila publikum na slovenských prodejních plochách.
Naše aktivace získaly v soutěži POS STAR první a druhé místo
Portál Mistoprodeje.cz ve spolupráci se společností ppm factum vyhlásil vítěze soutěže POP STAR o nejlepší in-store realizaci měsíce. Absolutním vítězem za měsíc listopad se stala naše realizace shop in shopu Semtex.
Vánoční Coca-Cola vsází na emoce. A dělá dobře, set POS je nepřehlédnutelný
Pro mnoho z nás jsou Vánoce spojeny s Coca-Colou a jejím vánočním kamionem. Vzbudit emoce na prodejní ploše – a tím v nakupujících posílit zmíněné propojení – byl tedy krásný, ale náročný úkol, kterého se Dago rádo zhostilo.
Oslavte Vánoce s unikátní aktivací Pilsner Urquell
Prémiové pivo k Vánocům neodmyslitelně patří. I proto se značka Pilsner Urquell rozhodla vytvořit unikátní sezonní aktivaci s holofanem, kterou v exponovaných vánočních prodejních plochách rozhodně nepřehlédnete.
Vánoce bez likéru Baileys? Letos NE, na prodejních plochách ho určitě nepřehlédnete!
Baileys se řadí mezi nejprodávanější likéry vůbec. A právě teď – v tomto svátečním čase – se distributor tohoto oblíbeného irského likéru rozhodl, že na trh vstoupí s novou vánoční aktivací.
Nenechte se spoutat tradicí: Hodnocení pro Marketing & Media
Být vidět během tradiční sezony vyžaduje značnou dávku odvahy, ne všechny značky se na to ale cítí.
Vyrušit, zaujmout, prodat. Jak na funkční P.O.P. komunikaci?

Lidský mozek má rád řád. Kdykoliv se dostane do nepřehledné situace, není mu to příjemné. A automaticky sahá po nějaké mentální zkratce, která mu umožní najít rychlé řešení. Komfortně se naopak cítíme tehdy, když se snadno orientujeme. Můžeme se pak soustředit na jiné činnosti, než je hledání konkrétního druhu zboží. Například na to, co dalšího dát do nákupního košíku.
Počkej, toto je zajímavé…
Člověk si chce v každé situaci co nejvíce usnadnit život. A platí to i u rozhodování o nákupu. Právě tohoto principu využívají P.O.P. média a vycházejí mu vstříc. Jednotlivé fáze působení P.O.P. komunikace je možné shrnout do čtyř úrovní:
Exponovat: Zákazník musí P.O.P. médium nejprve potkat, všimnout si ho a věnovat mu pozornost. Proto musí být umístěno tak, aby bylo dostupné, viditelné z co nejvíce stran a snadno dosažitelné.
Vyrušit: Při nakupování se primárně neřídíme svou racionalitou, ale navyklými postupy, kterými šetříme svůj čas. P.O.P. médium má za úkol zákazníka ze zaběhlého řádu vyrušit a motivovat ho si všimnout – „Podívej, tady je něco zajímavého!“
Zaujmout: Pozornost zákazníka chceme udržet na delší dobu. Podporujeme ho v interakci s naším produktem a vzbuzujeme jeho zájem. Při předávání informací potřebujeme být extrémně jasní a srozumitelní.
Koupit: Po emoční i kognitivní stránce stimulujeme zákazníka ke koupi. Klademe důraz na momentálně i dlouhodobě atraktivní vlastnosti produktu, poukazujeme na novinku, pracujeme s cenou, připomínáme potřebu, navazujeme na komunikaci mimo místo prodeje, nezapomínáme na „call to action“.
Nyní nabídneme několik jednoduchých principů, které nám mohou pomoci být ve výše uvedených fázích co nejvýkonnější.
Žlutozelená Coca-Cola?
Práce s barevností je důležitou součástí vývoje funkční P.O.P. komunikace. Často však dochází k nesprávné volbě barev v kontextu specifik následné existence P.O.P. médií v reálném prostředí. Hierarchie jejich volby má totiž odlišné priority, než je tomu u většiny jiných komunikačních nástrojů.
Primárně je třeba mít na paměti konformitu s barevným kódem vystavené značky. Tradiční kód Nivea je modro-bílý – kdyby značka použila jinou barevnou kombinaci, mátla by své zákazníky.
Druhým aspektem je zajištění kontrastu s nepředvídatelným pozadím. Dobré jsou jednolité dominantní barevné plochy kombinující kontrastní (hodně tmavé a hodně světlé) barvy, které vyniknou v jinak barevně roztříštěném prostředí prodejny.
Vysoce kontrastní dvojbarevný kód dá P.O.P. médiu vyniknout na většině pozadí.
Na třetím místě v žebříčku důležitosti správného využívání barev je vhodnost barvy k obsahu naší komunikace (například zelená pro propagaci zdravých produktů atp.). Zde mohou pomoci výzkumy a teorie z oblasti psychologie barev, třeba ty následující.
Červený křik výprodejů, modré bezpečí banky
Každá barva nese určitou kulturně podmíněnou symboliku. Zároveň naše podvědomí tíhne spojovat si určité barvy s konkrétním typem informace. Tady jsou příklady:
Červená: Zrychluje srdeční tep. Vytváří pocit urgence. Často je vidět ve výprodejích.
Žlutá: Evokuje mládí a optimismus. Upoutává pozornost například ve výloze.
Zelená: Pro mozek nejjednodušší barva na zpracování. Používá se v obchodech k navození klidu a relaxace.
Modrá: Vytváří pocit důvěry a bezpečí, proto ji využívají třeba banky.
Oranžová: Agresivní. Zahrnuje prvek call to action – registruj se, prodej nebo kup.
Růžová: Romantická a ženská barva používaná při prodeji produktů pro ženy a dívky.
Černá: Spojená se silou a s elegancí. Využíváme ji v marketingu luxusního zboží.
Fialová: Uklidňuje. Hodí se pro zkrášlující a anti-aging produkty.
Barvy lze dělit i podle toho, na jaký typ zákazníka typicky působí. Červená, oranžová nebo černá mají největší vliv na impulzivní typy, hodí se tedy do fast foodů a outletů. Tmavomodrá a modrozelená naopak zaujme člověka operujícího s určitým rozpočtem.
Obecně platí, že barevná P.O.P. média lépe zákazníka vyruší z jeho rutinního chování a jsou efektivnější než například fádní kovové stojany. Jsou ale i výjimky. Pokud máme prostor nechat vyniknout náš produkt a jeho obal „unese“ takovou zodpovědnost, stačí výsledný dojem nenásilně dotvořit decentní, ale originální P.O.P. aplikací.
Velmi dobře může fungovat i decentní P.O.P. médium, které dotváří atmosféru ve spolupráci se samotnými produkty.
3 Zaklínadla P.O.P. média: figura, pozadí, kontrast
Dominance je v P.O.P. komunikaci klíčové slovo. Jakýkoliv dominantní podnět přitahuje pozornost zákazníka a potlačuje své okolí. P.O.P. médium tedy chceme umístit do prostoru, kde nebude o převahu soupeřit s jinými výraznými prvky. A pak využijeme čehokoliv, co z něj udělá dominantní figuru se silným potenciálem přitahovat pozornost zákazníků v okolí a co rovněž zamezí splynutí s prostředím. Pracovat můžeme s:
originalitou,
velikostí,
tvarem,
barvou,
světlem.
Cílem hry je vytrhnout zákazníka ze stereotypu. Ideálně mu nabídnout něco, co neočekává, překvapit ho.
Použijte zaoblené tvary mezi krabicemi a regály. Posaďte na automat s nápoji králíka Nesquika. Nebo postavte pyramidu na špičku. Hlavně ale překvapujte!
Dialog s mužem z papíru
Evoluce nám v balíčku atavistických sebeobranných mechanismů nadělila nápovědu, v jakém pořadí náš mozek zpracovává podněty z okolí. Nejdříve v novém prostoru registrujeme lidi, pak zvířata, věci, symboly a až nakonec texty. Proto vidíme-li člověka nebo zvíře, stává se pro nás automaticky dominantní figurou a stáhne naši prvotní pozornost. Potřebujeme totiž vyhodnotit, zda se jedná o přátelskou bytost a zda nám od ní nehrozí nějaké nebezpečí. A děláme to i tehdy, když se jedná třeba o vizuál na paletové dekoraci nebo v regálu.
Hlavně jednoduše
Přehlednost, srozumitelnost, jednoduchost. To jsou klíčové atributy, které řídí komunikaci s nakupujícím zákazníkem. Pochopitelnost do dvou vteřin a komunikace pěti elementy či méně zvýší pravděpodobnost zaujetí. Úspěch P.O.P. komunikace spočívá ve znalosti zákazníka, jeho chování a rozhodovacích procesů. Praxe i výzkum nám přinášejí každý den nové poznatky a jejich aplikací můžeme průběžně zlepšovat naši komunikaci se zákazníkem na maximum.
Daniel Jesenský
DAGO, s.r.o.
reagujte na: daniel.jesensky@dago.cz
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY