Rozhovor s Markem Končitíkem: „Mým největším koníčkem je firma.“

Z paletového ostrova pro Heineken vyjíždí automobil

Blikající světla, osvětlený tubus a 3D efekty – to jsou nejvýraznější prvky našeho paletového ostrova pro radlery Zlatý Bažant, které nově poutají pozornost ve slovenských prodejnách. Stojan mimo jiné disponuje poměrně neobvyklou funkcí pohotového rebrandingu.

Colu od Birellu najdete pod kohoutem

„Chtělo by to přijít blíž a jednu plechovku si vzít,“ říkají si nejspíš zákazníci, kteří už v českých prodejnách spatřili naše regálové čelo pro novou Colu od Birellu. A je to správně! Toto vystavení chce totiž podnítit zvědavost a touhu objevovat.

Regálové čelo Cappy láká na snídani

Co může být lepšího než začít den výbornou snídaní, při které na stole nechybí džus z čerstvého
ovoce? Takové sdělení komunikuje naše nové regálové čelo, které jsme zhotovili pro nápoje Cappy.
Kolemjdoucí na prodejně vábí klasickými materiály, stylovým osvětlením i skutečnými potravinami.

Otvíráme pobočku na Slovensku

Od 1. června otevíráme novou slovenskou kancelář v Bratislavě. Díky tomu budeme moci rychleji reagovat na potřeby místního trhu a poskytneme zákazníkům stabilní zázemí pro jejich POS projekty a jejich následnou realizaci. Novinkou pro slovenské zákazníky bude také náš logistický systém pro online přehled a správu POP projektů.

Vyrábíme nástavec Nakliku. Minimalizuje přenos viru

Kliky jsou místo, kde se kupí velké množství bakterií a škodlivých látek. Proto je důležité, aby se lidé těchto míst dotýkali co nejméně. Spolu s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně jsme vyvinuli speciální plastový nástavec, díky němuž lze dveře s klikou otevírat předloktím. Díky principu svého využití získal tento vynález název „Nakliku“.

Kamenné prodejny u elektroniky vedou

Veškeré dění se dnes přesouvá do virtuálního prostoru. Internetové prodeje raketově rostou. Téměř cokoliv je možné vyhledat a zakoupit ihned. Firmy napříč segmenty se přizpůsobují a elektronika není výjimkou. Kdo neumí oslovit zákazníky „skrz obrazovku“, ocitá na chvostu a prodeje klesají. Má v této době kamenný retail smysl?

Shop-in-shop Canonu v Lublani

Výrobce fotoaparátů Canon prodává nejen u nás, ale i v dalších více než dvou stovkách zemí světa. Působí také ve Slovinsku, kde hledal cestu, jak veřejnosti představit své portfolio tiskáren a fotoaparátů. Proto jsme zrealizovali designový promostánek, který vystavené zboží podpoří přímo v místě prodeje.

Na dakarské závody s Big Shockem!

Soutěž o projížďku v kamionu, který závodí ve světoznámé Rallye Dakar, je tady! Upozorňuje na ni limitovaná edice energetického nápoje Big Shock!, pro kterou jsme navrhli regálové čelo a paletový ostrov.

Naše projekty berou v soutěži POP STAR zlato a stříbro

Soutěže portálu Místoprodeje.cz o nejlepší in-store realizaci měsíce se s našimi projekty účastníme pravidelně a daří se nám v ní uspět. Proto nás těší, že se nám zadařilo i v celkovém hodnocení za rok 2019. První dvě příčky v soutěži POP STAR obsadila právě naše vystavení.

Tullamore D.E.W. má nové bary, v Makru je z něj vidět do Irska

Oblíbenou irskou whiskey Tullamore D.E.W. najdou zákazníci v nových barech. Nejde však o podniky, ale o paletová vystavení v českých a slovenských řetězcích, která jsme vyrobili. Distributor whiskey Mast-Jaegermeister tím představil přepracovanou vizuální identitu, kterou chce zaujmout mladší cílovou skupinu.

Rozhovor s Markem Končitíkem: „Mým největším koníčkem je firma.“

Marek Končitík před dvěma lety jako nový jednatel společnosti Dago využil Covidu k totální restrukturalizaci firmy. Místo šetření se rozhodl masívně investovat do technologií, procesů a lidí. Vybudoval zázemí pro zrychlení výroby a ztrojnásobil počet zaměstnanců. I díky němu slaví Dago úspěchy nejen na trhu, ale i v soutěžích doma a zahraničí. Rozhovor proběhl v sídle společnosti a otázky za portál mistoprodeje.cz pokládal Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ).

Jak byste stručně popsal svou pracovní kariéru?

Dvacet let pracuji ve společnosti Dago. Předtím jsem pracoval jako marketingový manažer ve společnosti Catherine. Vystudoval jsem dvě vysoké školy zaměřené na obchod a marketing. Myslím, že obecně hodně pracuji.

Jaké byly dopady Covidu na byznys firmy?

Základem bylo, že obchodníci a lidé z kanceláří pracovali doma. Původně jsme si mysleli, že se s lidmi budeme potkávat osobně. Ale situace se změnila a lidé museli pracovat na dálku. Byli však schopni produkovat stejný počet zakázek jako v minulosti, i když to bylo složitější, protože obchodní partneři také seděli doma a spojit se s nimi bylo náročné. Ne všichni totiž pracovali ve stejnou pracovní dobu jako ostatní. Přesto však výsledek byl skvělý. Obrat firmy po dobu Covidu neklesl. My jsme dokonce začali s restrukturalizací celé firmy. Takže lze říct, že období Covidu dopadlo pro nás nad očekávání dobře.

Jaká je vlastně v Dagu situace po odchodu Daniela Jesenského? On byl taková duše firmy, že?

Zkusím to říct od začátku. Dago je aktuálně na trhu téměř třicátý rok takže máme bohatou historii. Můžu konstatovat, že v oblasti FMCG jsme jeden z největších dodavatelů vůbec a patříme k největším producentům. Roční obrat se pohybuje kolem dvou set milionů korun. V průběhu nejen Covidu, ale celých posledních dvou let jsme prošli asi úplně největší restrukturalizací. Snažili jsme se situaci uchopit obráceně než jiné firmy, které se snažily hlavně šetřit. My jsme naopak investovali desítky miliónů korun do nových prostor, nových materiálů a rozvoje zaměstnanců a výrobních technologií.

V této souvislosti bych ještě rád zmínil naše historické milníky. Někdy před dvanácti lety z vedení firmy odešel Daniel Jesenský, který řídil Dago po dobu prvních téměř 20 let. Následujících asi deset let byla společnost koordinována Martinem Vorlem, který působil jako jednatel společnosti. Dago v té době nebylo zcela zaměřeno na kompletní vlastní produkci, nicméně orientovalo se na vývoj, rozvoj, kooperace a koordinace projektů a vytvořilo skvělý team lidí pro komplexní řízení projektů. Dan a vzpomeňme i druhého společníka Mirka Nikodéma patří mezi zakladatele, kteří dali Dagu duši a směr a z toho čerpáme do dnešní doby. Je také důležité zmínit, že jsou stále jeho součástí a podílí se na strategickém řízení firmy.

A pak jste se stal šéfem vy…

Ano, před dvěma lety jsem převzal řízení firmy. Ale podotýkám, že ve společnosti jsem již dvacet let, během kterých jsem důkladně firmu poznal. Proto jsme rozhodli, aby se v době Covidu inovovala produkce. Vlastně jsme vytvořili nové Dago. Investovalo se hlavně do tiskových technologií na bázi certifikátů FCS, což znamená, že se všechno dělá kompletně ekologicky a navíc rychle. Prostě jsme produkci přeřadili do kategorie ekologické a ekonomické. S tím samozřejmě souviselo i budování nového zázemí jako jsou auta, software, ale také jsme řešili výcvik lidí pro řízení projektů, přidali technology, další lidi do produkčního teamu a vytvořili celou řadu nových pozic pro komplexní řízení projektů. Aktuální rychlost je taková, že zatímco jsme dříve jednotlivé projekty dělali většinou čtyři až šest týdnů, dnes trvají kolem tří dnů.

Investovali jste z vlastních zdrojů, nebo i z půjčených peněz? Jakou čekáte návratnost?

Většina investic byla hrazena z vlastních zdrojů. Návratnost odhadujeme v průběhu několika málo let.

Firma Dago také změnila vizuální stránku komunikace? Předpokládám, že to asi souvisí s rozšířením portfolia výrobků.

Jak jsem říkal, pro nás byla klíčová rychlost. Není problém udělat zakázku v řádu dní, maximálně do jednoho týdne. Díky tomu asi nyní na trhu neexistuje  firma, která by byla tak rychlá (z pohledu množství složitých zakázek a komplexnosti projektu) jako jsme my a proto nám vzrostl i objem zakázek. Měsíčně jich zvládneme okolo dvou stovek a tak jsme si pronajali další haly na výrobu. Ztrojnásobili jsme počet zaměstnanců, než jsme měli před dvěma lety, věnujeme se komplexnímu řízení projektu. Zdůrazňuji, že jsme provedli restrukturalizaci CELÉ firmy.

Jak očekáváte, že se bude vyvíjet trh, na kterém působíte? To znamená například POS reklama a podobně.

Obecně se dá říct, že v období krize reklama vždycky roste. Já osobně si myslím, že trh POS bude spíše pozitivní. My sázíme na rychlost. Dříve jsme se potýkali s fluktuací u zákazníků. Střídali se lidé v marketingových odděleních a nebylo jednoduché projekty dotahovat. Dnes však rychlost pomáhá. Během pár dnů máme zrealizováno. Za první polovinu letošního roku máme okolo 1200 zakázek. To je dobrý ukazatel, že trh dobře funguje.

Kofola představila na Retail summitu robotický vozík s nápoji. Co si o tom myslíte? Bude to nový trend?

Myslím, že Kofola jako jeden z lídrů na poli nápojů hodně investuje do POS materiálů, ale neoznačoval bych takovou technologii za trend. Jde o jeden ze způsobů, jak zaujmout zákazníka. Já vidím, hlavně díky ceně, zásadní pokles v oblasti technologických inovací. Proto nejsou na trhu tolik vyhledávané. Naopak za trend považujeme propracovaný design, který v Americe začali řešit asi před šesti či osmi lety. V Česku zatím dost pokulhává. Když se podíváte na americké POS materiály, jsou dokonale sladěny a vyvolávají chutě. Skvěle zpracované, sladěné 2D s 3D, kompromis mezi kvalitou a cenou. Ale abych ocenil Kofolu, je úžasné, že se nebojí investovat do takových inovací. Zároveň musím doplnit, že právě Kofola dělá celou řadu velmi dobře propracovaných standardních nosičů, kde se projevuje právě trend, o kterém jsem se zmínil v předchozích větách. Tento zadavatel odvádí skvělou práci na poli trade marketingu.

Jak se díváte na novinky v oblasti elektronického sledování prodejů primárního a sekundárního vystavení, tedy použití různých čidel?

Existuje velké množství různých zařízení, aplikací a softwarů pro monitoring, která umí získávat data z jednotlivých nosičů a mají určitou vypovídací schopnost. Na druhou stranu se těchto nosičů aktuálně využívá méně a méně. I my máme pokles poptávek právě v této oblasti. Když se podívám na realizace v posledním roce, zákazníci (i s ohledem na dobu Covidu) těchto nástrojů zase tak často nevyužívají a cílí spíše na osvědčené POS materiály.

Následující otázku si asi dokážu sám zodpovědět, přesto ji položím: V rámci soutěže POPAI získáváte hodně cen. Nominace v Paříži je také velkým úspěchem. Čím je to? Z předchozích odpovědí vidím, že jste prostě krok před konkurencí…

Já bych chtěl hlavně doplnit, že je to lidmi, kteří v práci tráví hodně času a pro Dago pracují rádi. Během zmiňované restrukturalizace jsme věnovali hodně času harmonizaci lidí. Poslední dva roky jsme hledali zaměstnance, kteří jsou si typově velmi podobní. Naším hlavním cílem je, aby se zde lidé cítili dobře. A naši lidé jsou úžasní. Pokud děláte práci rád, a ne jenom pro peníze, pak jsou vidět výsledky i na zmíněných soutěžích. Moc děkuju celému mému teamu. Jsou skvělí!

Já myslím, že to je určitě sen každého šéfa firmy, aby jeho lidi pracovali nejenom pro peníze, ale i s radostí. Zvláště v dnešní době, kdy se obtížně hledají. Vy jste také známý vysokým pracovním nasazením. Máte vlastně čas i na něco jiného, na nějaké koníčky, rodinu a podobně?

Mým největším koníčkem je Dago, kterému věnuji třeba 14 hodin denně. Jsem v práci od rána do večera včetně některých víkendů. Můj koníček je vlastně firma. Asi i to tvoří část našeho úspěchu. Nejsem člověk, který získá pozici vedoucího, tři roky se o ni stará a pak odejde jinam. Já mám firmu jako životní poslání. Jsem zde dvacet let a doufám, že tady ještě pár let budu. Samozřejmě nic z toho nejde bez podpory rodiny, která je základem všeho. Mám skvělou ženu i děti.

Dobře, zeptám se jinak: Co děláte, když nepracujete a nespíte?

Já pracuji pořád. Od šesti ráno do dvou v noci. Mám čtyři počítače a dva telefony. V každé místnosti včetně ložnice mám počítač či telefon. Skutečně pracuji pořád. Nicméně čas trávený prací není žádný problém. Nepotřebuji jej dělit jako často slyším u jiných manažerů mezi volno a práci. Má práce je mou součástí a zapadá do mého soukromého života. Jen hledám harmonii mezi časem věnovaný dětem a projektům.

Tak to má určitě firma štěstí. Děkuji za rozhovor.

 

OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY

Další články

Nápoje Fanta sázejí na Halloween

Nápoje Fanta sázejí na Halloween

Halloween sice není typický český svátek, přesto pro obchodníky představuje skvělou příležitost k navázání kontaktu se zákazníky způsobem, jaký si jindy nemohou dovolit.

Pin It on Pinterest

Dago s.r.o.
undefined
undefined
Halloween je pro děti: Hodnocení pro Marketing & Media
Nová zimní edice, která vám dá křídla: Red Bull s příchutí jablka a fíku
Nápoje Fanta sázejí na Halloween
Podzim v Albertu: Pilsner Urquell opět sází na historii a tradici
undefined
undefined
undefined
Share This