POS by měly zákazníka i pobavit

Naprostá většina nákupních rozhodnutí se odehrává na úrovni emocí. Jaké dnes existují prostředky k jejich ovlivnění?

Optice tradiční prodej přeje: HODNOCENÍ PRO MARKETING & MEDIA

V segmentu brýlí dochází k propojení onlinového a reálného světa, dbá se na udržitelné materiály.   Vybrané optiky pro oborový časopis Marketing & Media hodnotil náš projektový manažer Jakub Petráš.       1. For art’s sake   Mezi zajímavé řešení prodejního místa...

Irsko letí na med od českých včel

Tullamore D.E.W. Honey byla uvedena na trh již na podzim loňského roku. Komunikační agentura Dago pro tuto novinku letos vytvořila samplingový stánek, který efektivně propaguje spojení českého medu a irské whisky.

Rok 2021 bude pro POS zcela jiný

V porovnání s minulostí budou zadavatelé paralyzovaní a nebudou tolik investovat

V letošním roce zadavatelé každou korunu dvakrát otočí a budou chtít z aktivit vytěžit maximum. HORECA je zavřená, v některých firmách jsou investice do tohoto segmentu na nule. Mnoho z nich není motivováno cokoliv vyrábět a mnohdy zvláštní firemní politika firem
znamená, že zadavatelé „nemají a nemusí“ investovat. Tento přístup se dá prezentovat jako úspora marketingových nákladů, i když značce tím rozhodně neprospívá.

VÝZKUMY POTVRZUJÍ, ŽE TRADE MARKETING JE ZÁSADNÍ
Z mého pohledu je trade marketing velmi podceňovaný. Dříve patřila tato pozice k jedné z nejdůležitějších, nyní je přehlížená. Úkolem trade marketingového oddělení má být pomoci značce a podpořit prodej, což je proti běžnému brand marketingu zásadní a přibližuje zboží zákazníkovi. Možná jsme už všichni zapomněli, že existuje řada marketingových výzkumů, které prokazují jasnou účinnost POS materiálů v prodejnách, že stojany, vystavení a poutače podporují prodej. I v průběhu pandemie covid-19 zákazníci chodí nakupovat a zboží potřebují. Samozřejmě se ale jejich nákupní chování změnilo a musí se tak změnit i POS materiály.

INOVACE A ZMĚNA PŘÍSTUPU
Velmi se mi líbilo vystavení společnosti Nestlé — paletový ostrov Jojo v cukrovinkách. Zatímco konkurence nic zásadního nerealizovala nebo realizovala běžné paletové ostrovy, Nestlé vsadila v hypermarketech na hlavní uličku a vytvořilo paletový ostrov s hologramem virtuálního papouška. Ten mluví a láká do kategorie, což přispívá k vyššímu počtu impulzivních nákupů než při běžném POS vystavení. Zadavatel se nebál inovovat. Jeho POS láká zákazníky ke vstupu do kategorie, a i když do ní případně nevstoupí, mohou si vzít produkty z daného vystavení. Svým originálním řešením zákazníka maximálně vyruší a přitáhne jeho pozornost a zájem.

INOVACE NA POLI POS HRAJÍ PRIM
Jsem přesvědčen, že existují dva typy zadavatelů. Ti, kteří se bojí a investovat nebudou. Těchto zadavatelů bude mnoho, převážně velké korporace budou šetřit. Oproti tomu existují i zadavatelé, kteří se budou snažit zviditelnit a svůj produkt maximálně prezentovat — samozřejmě na úkor těch konkurenčních. Příkladem je nový rum, který lze aktuálně vidět v prodejnách Albert. Je prezentován na brandovaném regálovém čele a toto atypicky ztvárněné prodejní místo je natolik poutavé, že konkurenční produkty vystavené v běžném regálu zapadají. I když má tento rum minimálně tři chuťově i cenově podobné konkurenty, svým vystavením dominuje a láká. Který rum si spotřebitel zakoupí, pokud nemá jasnou preferenci?

STRATEGICKÉ PROJEKTY ČEKÁ LETOS ÚTLUM
Obávám se, že strategických či konsolidovaných projektů uvidíme v příštím roce minimum. Bude náročné a složité vyjednat umístění projektů v prodejnách. Zároveň je nesmírně složité tyto projekty navrhnout, otestovat a následně na trh implementovat. Proto pouze ti největší zadavatelé budou mít chuť dělat POS materiály, které budou velmi unikátní, ale zároveň komplikované na vyjednání a instalaci. POS čeká náročný rok, tím hlavním důvodem bude opatrnost zadavatelů. I když hypermarkety řadu potravin prodávají více, změnilo se nákupní chování zákazníků (například prodej piva se přenesl ze sektoru HORECA do offtradu). Zadavatelé tyto změny nereflektují a jejich investice do podpory jsou víceméně shodné s předchozím rokem. Přejme si, abychom se probudili, nebáli se přinášet nové podněty spotřebitelům a nákup jim zpestřili se značkami po boku.

Autor: Marek Končitík, DAGO
Zdroj: MAM

OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY

Pin It on Pinterest

Share This