Vyvrácené mýty o nakupování
Některé názory ohledně nakupování, které jsou považovány za ověřené a pravdivé, se změnily. Zjistěte, jak zákazníci skutečně nakupují, a to jejich vlastníma očima.
V průběhu posledních desetiletí přinesly výzkumy týkající s…
In-store v Šanghaji a Pekingu
Právě jsme se vrátili ze světa, kam jsme se vydali za dalším in-store dobrodružstvím s tradičním cílem inspirovat se a obhlédnout nové trendy v oboru P.O.P. komunikace. Tentokrát jsme zamířili do Číny. Nejprve na veletrh C-st…
Fenomény zdání – když POP reklama odrazuje
Ze zkušeností i průzkumů dlouhodobě vyplývá, že zákazníci na POP médiích dlouhodobě oceňují jednoduchost, srozumitelnost a případně vtip. Implementátoři by se tedy měli vyvarovat používání nad míru manipulativních prvků, kt…
Vyrušit, zaujmout, prodat. Jak na funkční P.O.P. komunikaci?
Lidský mozek funguje podle zákonitostí, které se nezměnily od dob pravěku. Jak jich využít v maloobchodě pro zvýšení prodeje? Seznamte se s tím, jakou roli hrají v komunikaci se zákazníkem principy barevnosti, kontrastu a do…
Vyvolejte v zákaznících emoce přímo v místě prodeje, vyplatí se to (1. část)
Emoce výrazně ovlivňují nákupní chování zákazníka v místech prodeje. Potvrzují to výzkumy a stavějí na tom moderní in-store komunikační strategie napříč světovými trhy.
Toto zjištění prakticky pro zadavatele znamená přechod…
Období euforického hédonismu pomalu končí
Jak vypadá aktuální situace v českých místech prodeje a proč je třeba tuzemský trh více kultivovat? To i mnoho dalšího si můžete přečíst v rozhovoru pro Mediaguru.cz se zakladatelem společnosti DAGO Danielem Jesenským, který…
Vyvolejte v zákaznících emoce přímo v místě prodeje, vyplatí se to (2. část)
Emoce výrazně ovlivňují nákupní chování zákazníka v místech prodeje. Potvrzují to výzkumy a stavějí na tom moderní in-store komunikační strategie napříč světovými trhy.
Ovlivňujme všechny smysly
Abychom stimulaci e…
Obsazujte P.O.P. komunikaci do pozitivních rolí: nebuďte překážkou či manipulátorem
Nákupní rozhodování je řízeno emocemi. V jeho pozadí však stojí především zvyky, které předurčují obsah nákupního košíku. Co je tedy úkolem P.O.P. komunikace? Vypnout našeho autopilota, který nás vede k již vyzkoušeným výro…
Svět in-store komunikace za oceánem – Část 3. Retail safari – posedlost zákazníkem, klíč k úspěchu.
Reportáž z naší návštěvy nejen veletrhu a konference Globalshop v Las Vegas: Zkušenosti z mezinárodního veletrhu a konference GLOBAL SHOP, USA 2014
Český a evropský svět in-store komunikace má své limity dané regionem i ment…
Svět in-store komunikace za oceánem – Část 2. konference Global Shop – praktické tipy a rady
Reportáž z naší návštěvy nejen veletrhu a konference Globalshop v Las Vegas: Zkušenosti z mezinárodního veletrhu a konference GLOBAL SHOP, USA 2014
Český a evropský svět in-store komunikace má své limity dané regionem i ment…
Smyslné nakupování aneb jak se chytá do sítě

Postupně se začíná více a více rozvíjet i multisenzorický marketing, při němž hraje roli působení na sluch, čich, chuť a hmat. Ty jsou velmi mocnými přidruženými stimuly, které efekt zrakových vjemů až mnohanásobně zesilují. Vyvolávají totiž mnohem rychleji kýžené emoční zaujetí. Výzkum TNS z roku 2007 odhalil, že nákup cukrovinek nejvíce ovlivní atmosféra, která v zákaznících vyvolá chuť. To jinými slovy znamená, že pokud chce prodejce stimulovat prodej cukrovinek, měl by se primárně zaměřit na aktivity zaměřené na vzbuzování chuti. Nemusí ale jít přímo o ochutnávky – ty mimochodem chuť na sladké samotným aktem ochutnání mohou snížit, protože uspokojí chuťovou potřebu a touha po impulzním nákupu tak může být menší. Účinné je využití silného vizuálního vjemu, například nakousnuté nebo míchající se čokolády. Jde o stimulaci, která může způsobit až Pavlovův reflex, zákazník se v takto vytvořené atmosféře doslova „rozslintá“:o) a díky tomu si pak nakoupí, aniž by o tom dříve uvažoval.
Efekt vizuálního vjemu je navíc možné mnohonásobně zvýšit vhodně zvolenou vůní, kterou ale vůbec nemusí být vůně čokolády samotné – i ta, stejně jako ochutnávka, má tendenci zákazníka „nasytit“, aniž by nakoupil. V dnešní době existují sofistikované přístupy, které dokážou identifikovat relevantní aromata nebo zvuky ke konkrétním produktovým kategoriím, kterými se pak stimulují chuť nebo zájem o konkrétní zboží nebo služby. Příkladem může být známý princip šíření vůně kávy v trafikách – toto aroma totiž stimuluje chuť na tabákové výrobky – nebo šíření vůně čerstvého pečiva v prodejnách s potravinami, které funguje jako stimul vyvolávající pocit hladu – a hladový člověk nakupuje více než člověk nasycený.
Posledním ze zmíněných smyslů, které lze stimulovat v místě prodeje, je hmat. Příkladem využití hmatových smyslů při komunikaci v místě prodeje je prodejní stojan Milka, který využívá plyšovou hlavu kravičky lákající k pohlazení. Tím se zákazník dostává na dosah vystaveným produktům a příjemný hmatový pocit jej více motivuje k vložení čokolády do košíku.
Multisenzorický marketing funguje především podprahově, a tak se pro výběr vhodných vůní nebo zvuků využívá různých biometrických metod, které v podstatě měří, co se děje na základě vizuálních, sluchových, hmatových i čichových stimulů v těch částech mozku, u kterých prodejce potřebuje, aby byly ve správný okamžik aktivovány (neuromarketing). Nemyslete si však, že z vás tím výrobci a prodejci dělají roboty. Stimulace více smyslů ztratí efekt, pokud zákazník nebude se zakoupeným produktem spokojený. V takovém případě nedojde k opakované koupi, která je u rychloobrátkového zboží zásadní.
Daniel Jesenský, DAGO, s.r.o.
reagujte na: daniel.jesensky@dago.cz
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY