Jako v baru! DAGO vsadilo v shop-in-shopu pro tonik Kinley na kreativitu

Kreativita zpracování vystavení je přímo úměrná odvážnosti zadavatele. A u Coca-Cola HBC toto pravidlo rozhodně platí a funguje. Důkazem toho může být nový shop-in-shop pro jeden z vlajkových nealkoholických produktů, a tím je tonik Kinley. DAGO pracovalo s poselstvím...

Christmas recap: Čím jsme oživili vánoční období v obchodech

Letošní vánoční rekapitulace bude o nápojích, které Češi milují. Všechny značky jsme v nejrůznějších obchodech podpořili nevšedními a výraznými vystaveními. Prohlédněte si je… Tradiční „santovská“ Coca Cola Vánoce jsou tady, Vánoce jsou tady. To si nejspíš většina...

Zasněžené Vánoce s plzeňským pivem? Ideální kombinace

Nevšední zážitek během nákupu častokrát nezažijete. Vánoční vystavení pro Plzeňský Prazdroj to však dokázalo díky unikátnímu spojení tradice piva Pilsner Urquell a neobvyklé technologie. K vidění je v obchodech u nás i na Slovensku. Vytvořit vánoční POS médium pro...

Z POPAI Awards 2023 si odnášíme osm ocenění včetně jednoho zlata!

Letošní POPAI Awards nám vykouzlily mnoho úsměvů! I přes špičkovou a vyrovnanou konkurenci jsme proměnili nominace hned několikrát. Největší radost nám samozřejmě udělalo 1. místo v kategorii Světelná komunikace, kde jsme zazářili s prémiovým endcupem pro Radegast....

Nakoukněte pod pokličku DAGO zákulisí a pobavte se s námi

Jsme pracovně vytížení a připravujeme jedno vystavení za druhým. Kvalitně odvedená práce je pro nás prioritou, za stejně důležité ale považujeme vztahy mezi kolegy a příjemnou atmosféru. Jsme pro každou legraci a mezi povinnostmi se stíháme i dobře pobavit a dodat si...

Euroshop 2014 – sci-fi realitou

Naše branže se nesmírně mění a rozvíjí. Jasným důkazem toho byl letošní maloobchodní veletrh Euroshop 2014, kterého se nás několik z DAGO teamu tradičně zúčastnilo a proto se s Vámi můžeme alespoň touto cestou podělit o naše dojmy.

Byly tradičně k vidění haly se stánky z celého světa naplněné množstvím inovací, smysluplných nápadů a jejich aplikací. Největší dynamiku jsme zaznamenali u evropského a amerického trhu, nicméně pozitivní energie a naděje, že se věci posouvají smysluplným směrem, sršela ze všech vystavovatelů i návštěvníků. A bylo jasné, že design, zjednodušování, interaktivita a digitalizace již pronikly do všech segmentů.
Asie letos pokulhávala
 
Současnou evoluci retailingu a s ním spojený byznys momentálně táhne především evropský a americký trh. Přestože byla na Euroshopu i řada Asiatů, převážně z Číny, jejich expozice z inovativního hlediska spíše zaostávaly. A to nejen v designu, ale překvapivě i v technologii. Asijské trhy totiž prezentovaly spíše levné věci bez stylu a v pochybné kvalitě, což místy připomínalo pouhé vystavení technických pomůcek bez jakékoliv atmosféry. Univerzálně vypadající asijské stánky proto až na pár výjimek zely prázdnotou. Je otázka, zda je důvodem prozatím nedostatečný vývoj trhu, který však evropské a severoamerické vystavovatele přinutil přizpůsobit se všeobecnému zrychlení, anebo se Asiaté jednoduše rozhodli nesledovat evropsko-americké trendy reagující na aktuální potenciál v těchto zemích. Nízká cena bez smysluplné hodnoty dnes již nestačí.
Co nás na letošním Euroshopu nejvíce zaujalo? 
Rozhodně plošný návrat k přírodním materiálům: dřevu a jeho imitacím, přírodní lepence, textilu. Často byly vidět proutěné koše a přepravky na zeleninu či pečivo.
Dále byla patrná jasná snaha kamenných prodejen udržet lidi ve svých prodejnách, nabídnout jim příjemnou atmosféru prodejního prostředí a zážitek z nakupování. Prostě úsilí jasně se odlišit od on-line nakupování. Mnohokrát se zmiňovalo téma mood marketingu, tedy aktivního působení na náladu zákazníků ve snaze o ovlivnění jejich chování. A to za pomoci prostředků flexibilní a efektivní změny prodejního prostředí, například magnetických tapet a dekorací prodejního vybavení či stavebnicových podlahových systémů schopných rychlé změny vzhledu v souvislosti se sezónní tematikou či stylem nových kolekcí.
Obecně byla znát i větší role designu. Co bylo dříve pouze praktické, je dnes už i krásné. Svůj prostor (celou halu) dostalo i nasvicování jako estetická disciplína a nástroj tvorby atmosféry.
Více interaktivních P.O.P. médií
 
Bylo vidět i výrazné zdokonalení a snížení cen digitálních obrazovek, které již nebyly pouhými zobrazovači obsahu, ale spíše aktivními prvky a interaktivními systémy umožňujícími propojení mimo místo prodeje či nabízejícími individualizovanou in-store komunikaci. Zajímavé je, že i v tomto segmentu dominovaly evropské a americké firmy.
Skvělým příkladem interaktivní a cílené POP reklamy byl unikátní P.O.P. stojan s kamerou schopnou díky technologii facetracking určit pohlaví, věkovou kategorii a náladu zákazníka. Na základě těchto údajů pak stojan vybral a přehrával individualizovanou komunikaci na LCD obrazovkách pro rozpoznaný typ zákazníka. Implementátor stojanu zároveň získává efektivním způsobem statistické informace o svých nakupujících v okolí stojanu. Tento stojan byl navíc jedinečný i chytrým systémem polic, jenž dokáže upozornit obsluhu, aby doplnila zboží. A jaký je jeho vliv na prodeje? Údajně je dokáže zvýšit o 50 až 100 %.
Všudypřítomné digitální technologie a comeback QR kódů
Digitální technologie byly obecně diskutovaným tématem na celé konferenci. Zároveň došlo k posunu od pasivního zobrazování obsahu směrem k větší interaktivitě, konektivitě a relevanci či podpoře obousměrné komunikace. Na přednáškách konferenčního fóra POPAI DACH dominoval hlavně crosschannel, omnichannel a multichannel v duchu propojení prvků search, shop and share.
Zaujal nás i výrazný comeback QR kódů. Na konferenci se hojně využívaly místo předávání vizitek (vystavovatelé si skenovali QR kódy na veletržní visačce), namísto katalogu dostali zákazníci často QR kód s odkazem na elektronickou verzi či web. U mnoha vystavovaných projektů pak QR kód sloužil k okamžitému rozšíření povědomí o daném produktu či službě.
Zároveň byl vidět ústup tradičních výrobců P.O.P. prostředků ve prospěch poskytovatelů komplexních integrovaných řešení a úzce zaměřených specialistů.
Sci-fi se stává realitou, stačí se naučit nové názvosloví
Velký prostor přesahující jeden celý pavilon byl poprvé vyčleněn pokročilým shoppercentrickým řešením a službám, věrnostním systémům, individuálnímu marketingu, datovým analýzám a business intelligence. Zde dominovali velcí globální hráči, jako jsou IBM, Microsoft či Motorola, v kombinaci s menšími inovativními společnostmi. Ty byly ovšem téměř výhradně z Evropy či USA.
Co bychom dříve považovali spíše za sci-fi, bylo na veletrhu vidět jako běžnou realitu. Byly dokonce slyšet i nové pojmy. Například „Phygital objects“ představují interaktivně komunikující P.O.P. média propojující v reálném čase svět fyzikální a svět digitální. Nebo „outernet“, tedy využívání internetu kdykoliv a kdekoliv – na ulici, v MHD nebo při nakupování.
V paměti nám uvízl i výraz „datafication“, což je analýza velkých a malých dat sloužící ke zjednodušení života zákazníků – má jim pomoci s rozhodováním, šetří jejich čas a dokáže jim k nákupu nabídnout zboží ještě dříve, než si sami uvědomí, že jej budou potřebovat. Jedině tak prý dokážeme být „hyperrelevantní“. V dnešní době totiž nestačí být pouze relevantní, cokoliv nepotřebné a nesouvisející bude ve změti přebytku přehlédnuto.
Když se nad tím vším zamyslíme, je zřejmé, že nás v tuzemsku boom nových technologií a retailových přístupů teprve čeká. O těchto tématech se sice mluví, ale téměř nejsou uváděny do praxe. Přitom Euroshop 2014 potvrdil, že při správné realizaci dokáže teorie v praxi zaujmout a fungovat na jedničku.
Váš DAGO team

Fotogalerie

Pin It on Pinterest

Share This