DAGO je superbrandem 2016

Naše společnost se v roce 2016 zařadila mezi značky oceněné titulem Business Superbrands. Jedná se o prestižní cenu udělovanou značkám s výjimečným postavením na domácím trhu, jejichž zákazníci si s nimi spojují významné a…

Náš Milka endcup na ČT24

In-store komunikace má za cíl přimět zákazníky, aby se rádi vraceli. Na vlastní kůži se o tom přesvědčila redaktorka České televize, kterou prodejnou v Letňanech provedli Daniel Jesenský, Managing partner naší společnosti a…

Úvod do mixologie v prodejně Makro

Se společností Brown-Forman Czechia distribuující značky prémiového alkoholu Jack Daniel’s, Pepe Lopez a další jsme společně vytvořili druhou generaci chytrých regálů, které tisknou recepty na míchané drinky dle výběru záka…

Rozhovor měsíce s Markem Končitíkem z DAGO

Čím se vyznačuje současný in-store marketing a jaké klade požadavky na značky i tvůrce POS materiálů, se můžete dozvědět v rozhovoru portálu Místoprodeje.cz s naším obchodním a marketingovým ředitelem Markem Končitíkem. Podle…

Orion vábí do světa cukrovinek proudem čokolády

Výrobce čokolád Orion společnost Nestlé Česko s.r.o se rozhodla zvýšit s naší pomocí hodnotu celé kategorie těchto výrobků a zároveň posílit frekvenci kupujících v sekci prostřednictvím exkluzivního vystavení svých produktů…

POPAI CE AWARDS ovládla loď Kapitána Morgana

Minulý týden proběhlo v Praze tradiční vyhlášení cen POPAI Central Europe Awards 2015. Naší společnosti se podařilo uspět se třemi realizacemi, z nichž pojízdný bar Loď Captain Morgan pro Stock Plzeň triumfoval čtyřmi oceněn…

Whisky festival z vás udělá experta

Společnost Rémy Cointreau, jež distribuuje řadu značek whisky a bourbonů, připravila pro české zákazníky Whisky festival. Je určen všem, kdo chtějí poznat nejoceňovanější světové whisky. Zákazníci mají šanci získat s nákupe…

Captain Morgan v novém plavidle

Značka karibského rumu Captain Morgan začala k prezentaci na promo akcích a festivalech využívat nový mobilní bar ve tvaru lodi, který pro ni vytvořila naše společnost. Atmosféru vedle působivého vzhledu a řezbářské práce p…

HP poutá hráče k hernímu oltáři

Hewlett Packard (HP) má ve svém portfoliu notebook zaměřený na hráče nazvaný HP Omen. K příležitosti jeho vydání se rozhodla využít na vybraných prodejnách výrazný stojan, který působí vizuálně i zvukově. Stojan, který jsme…

Důležitou roli sehrají pohyb, světlo a zvuk

Vývoj POP je velmi úzce spjat s obalovým trhem. Jakýkoliv obal produktu představuje de facto základní klíč k tvorbě POSM, od kterého se odvíjí finální grafický design, výběr materiálu pro produkční část a následná implementace v místě prodeje.

Na propojení obalu a POP se můžeme dívat ze dvou základních pohledů. První vychází z toho, že obal produktu zůstává delší dobu neměnný a jeho identita je tak silná, že jakákoliv větší změna by jej negativně ovlivnila. Jedná se většinou o silné celosvětové značky. Tyto výrobky spotřebitelé vnímají už jen na základě barvy či tvaru, aniž by si to uvědomovali. V takovém případě musí POSM tyto hlavní rysy výrobku podtrhnout a korespondovat s nimi. Byť se to zdá být pro vývoj nosiče vlastně velmi triviální, patří tyto projekty paradoxně vůbec k těm nejtěžším.

V druhém případě máme obal produktu, většinou nějaké limitované edice či úplné novinky, který sice nese základní prvky dané značky (např. logo), avšak je zde minimálně jeden dominantní prvek, jenž nakupujícího vyruší (např. změna tvaru lahve, barva obalu, font). V případě POSM jsou tyto projekty jednodušší pro vývoj v tom smyslu, že cílový zákazník nezná produkt před uvedením na trh, a tak může být kreativita vystavení daleko větší. Na druhou stranu bývají tyto projekty náročnější, protože při nesprávné aplikaci nosiče se novinka na trhu ujme pomaleji, nebo dokonce vůbec.

Dynamická evoluce

Říká se, že obal produkt prodává, avšak obal s účinnou POP komunikací prodává i násobně více. Vývoj POS byl, je a bude vždy dán rozvojem jednotlivých odvětví a potřebami nakupujících. Ty se každoročně mění, což způsobuje neustálou dynamickou evoluci POSM. Co bylo nereálné před deseti lety, považujeme dnes za zcela automatické.

POSM se řídí aktuálními trendy v daném čase, místě a s určitým výhledem na jeden až tři roky. Obecně máme tendenci přebírat novinky ze Západu, bohužel však s několikaletým zpožděním, a tak stále zaostáváme a máme co dohánět. Tuto dobu lze však eliminovat, pokud se společnost v dané zemi nebojí udělat průlom, čehož se v posledních letech snažíme z naší strany docílit. Jakmile přijde s inovativním řešením jedna firma, spustí se lavina – chtějí to všichni. Když už to mají všichni, což trvá přibližně rok až dva, přestaneme to vlastně vnímat, jsme jako nakupující přesycení a přehlížíme to. Následně přijde další průlom a situace se opakuje. Je tedy zapotřebí být neustále ve střehu, sledovat aktuální trendy, inovace, nové technologie, ale také chování a požadavky nakupujících. Stále zde však přetrvávají určité restrikce ze strany řetězců, které POSM limitují. Nebýt těchto omezení, jako je například výška, posunuli bychom v tuzemsku displaye na světovou úroveň.

Pokud se podíváme do minulosti, vše začalo malými jednoduchými POSM. Následně se pomalu přecházelo na prostá permanentní řešení a poté svět objevil plast. Ve chvíli, kdy se začala lepenka používat nejen jako obalový materiál, ale jako nový stavební kámen nosičů, došlo k převratu, a tak éru permanentů vystřídaly na chvíli nepermanentní POS. V posledních třech až pěti letech tvořil jejich podíl přibližně 50 % trhu.

Roky 2018 a 2019 byly zlomové pro kombinaci permanentních a nepermanentních materiálů větších POS. Tento krok se velmi osvědčil a bude trendem i pro nastávající období. Také se budeme vracet k designovým permanentním vystavením obohaceným o nové technologie, jež vyvolají emoce a spustí impulsivní nákup. Důležitou roli budou hrát pohyb, světlo a zvuk. Pro tyto POSM je však nezbytná důkladná příprava a testovaní, proto musíme plánovat kampaně nejlépe rok předem a hned začít s vývojem. Do popředí se postupně začnou dostávat i atypické lepenkové stojany a brandingy sekcí s navigacemi.

Identické stojany v řadě

Navzdory pozitivnímu progresu POS bude v dalších letech opadat zájem o jednoduché unifikované předbalené stojany (tzv. boxované). Jejich boom začal před třemi lety. Nastává tedy doba, kdy přestanou být účinné – opět je mají všichni. Společnosti sice apelují na ceny a zásobu, avšak pokud se půjdete podívat do jakéhokoliv řetězce, uvidíte jednu souvislou řadu těchto identických stojanů různých značek napříč všemi segmenty. V této linii je vítězem první a poslední v řadě, jelikož ostatní stojany jsou vidět pouze z čela. Boky s nejdůležitějším sdělením zakrývají další stojany a topper stíní zásoba produktů. Závěr je jasný – naprosto neúčinné POS. Nejsmutnější bývá, že k podobné situaci dochází zejména v letním období a na tři „V“ (Vánoce, Velikonoce, Valentýn), kdy firmy investují nejvíce peněz v roce.

Příležitostí na trhu je opravdu mnoho, na každou z nich se však musíme důkladně připravit a hlavně se nebát vybočit ze standardu jen proto, že ostatní to tak nedělají.

Eva Perglová, Dago

 

OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY

Pin It on Pinterest

Dago s.r.o.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
Share This